Köpvillkor

När man som privatperson handlar hos hemmadirekt.se, kommer Konsumentköplagen, lagen om distansavtal samt avtal utanför affärslokaler att gälla.
Dessa lagar kommer vid tvist att följas, även om något annat avtalats.

För att få beställa i vår butik måste du ha fyllt 18år, eller ha målsmans godkännande. Detta skall då skickas till vår e-post.

Priserna i vår webbutik är alltid inklusive moms.

Betalningsalternativ

Vi använder oss av Klarna Checkout som betalningsalternativ, där kan du som kund välja mellan kontokortsbetalning, direktbetalning, faktura och delbetalning.

Klarna Checkout kommer att ge dig information så snart du blivit identifierad, vilken mängd information du behöver uppge för att bli identifierad kan variera.
En del av betalningsalternativen kräver kreditupplysning ifrån Klarna, dessa påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som kan komma att kräva kreditupplysning av dig.
Klarna kommer efter identifikation ge dig de betalningsalternativ som är möjliga för dig.

Fullständiga villkor finner du på Klarna.se. För mer information om din betalning, kontakta Klarnas kundservice.

Frakt

Vi på hemmadirekt.se samarbetar i huvudsak med DHL när det gäller leverans av våra varor till kund. På större artiklar som tex soffor eller en köksgrupp tillämpar vi DHLs tjänst ”Home delivery”. Vid mindre försändelser tex en tavla eller en kudde skickas det till DHLs utlämningsställe som kallas ”DHL Service Point”. Vårt pris för Home Delivery är 395:- sek och priset för leverans till Service Point är 59:-sek.

Ibland använder vi oss av direktleverans ifrån leverantör, detta för att snabbare kunna få ut kundens varor. Det kan då förekomma att leverantören använder sig av andra fraktbolag, priserna är dock det samma.

Vi levererar endast inom Sverige.

Direktleverans från leverantör kan även innebära att dina varor kommer i flera försändelser.

Leveranstider

På produkter där leveranstid anges så kommer vi alltid att reservera oss för eventuella förseningar, eller tidigare leveranser. Skulle det visa sig att varan är slut i lager hos oss samt vår leverantör och ej längre är möjlig att leverera, kommer vi behålla rätten att stryka den ifrån din order. Därefter görs prisavdrag för varans värde.

Skulle du vilja avbeställa en vara som är försenad, så är detta fullt möjligt fram till att varans frakthandling/Faktura skapats.

Leveranstider för specialanpassade produkter kan variera, kontakta oss för att få ett uppskattat leveransdatum.

Hemmadirekt.se friskriver sig från all ersättning till kund vad gäller leveransförseningar.

Hemleverans

När dina varor körs ut, så kommer dom att levereras så nära din tomtgräns/första port som möjligt. Ingen uppbärning/Inbärning av varor ingår i fraktpriset. Notera att fraktbolaget inte kommer att ställa av dina varor utan att ha gjord en ID-kontroll, samt fått kvittensen påskriven.

Hemmadirekt.se har full rätt att avbryta en order ifall vår leverantör anser att vägen är oframkomlig.

Servicepoint

Vid leverans till DHL Servicepoint så måste kunden inneha ett giltigt svenskt telefonnummer för att kunna få avisering.

Direktleverans ifrån leverantör

Iblandanvänder vi oss av direktleverans ifrån leverantör, detta för att snabbare kunna få ut kundens varor. Den uppskattade leveranstiden kommer för dessa produkter kommer finnas på produktenssida i webbshopen.

Ej hämtad/mottagen försändelse

Kunden ansvarar för att lösa ut försändelsen inom de tidsangivelser som uppgetts på avi eller via telefonkontakt. Packet som inte tagits emot av kund kommer i retur till Hemma direkt.se och vi kommer att debitera kund för frakt samt merarbete. Om du som kund valt hemleverans och vid leveranstillfälle inte finns tillgänglig att ta emot försändelsen trots överenskommelse gällande tid och plats, så kommer vi att debitera det som fraktbolaget kräver av oss i ersättning.

Ändra beställning

Skulle Hemmadirekt.se ha uppgett fel pris på en vara du valt att köpa, behåller vi rätten att ändra till korrekt pris i efterhand. Därefter får kunden välja att acceptera prisändringen, eller annullera order.

En privatperson har alltid ångerrätt i enlighet med konsumentköplagen.

Skulle du vilja ändra mottagare/leveransadress i din beställning, så måste det göras innan ordern är genomförd. Hemmadirekt.se kommer inte att korrigera mottagare/leveransadress i efterhand.

Avbeställning

Det går bra att avbeställa en vara hos oss fram tills att ordern hanterats/expedierats. Har en frakthandling eller faktura skapats så är du som kund skyldig att ta emot leveransen. Notera att du inte kan avbeställa en ej lagerförd vara, eller vara som special anpassats efter dina önskemål, efter att vi beställt den hos vår leverantör. t.ex. En modulsoffa eller säng i annat tyg än det som vi lagerför.

Ångerrätt

Notera att du som kund står för returkostnaden, samt skador som uppstår under returfrakten.
Att inte hämta eller ta emot paket ses inte som ett ångrat köp! Eventuell ordinarie fraktkostnad för din produkt återbetalas ej.

Samtliga produkter som returneras skall vara omonterade, oanvända samt returneras i originalförpackning. 

De 14 dagarna för ångerrätt börjar att räknas ned från och med att du som kund tagit emot varan/varorna. Skulle någon del av beställningen levereras vid ett senare tillfälle, räknas ångerrättsdagarna ned ifrån att den levererats.

Observera att ångerrätten på 14 dagar endast gäller privatkund.

När du som företagare väljer att handla av oss kommer vi att tillämpa Köplagen.

Transportskador

Använd inte en skadad produkt!

Om det mot förmodan skulle finnas synliga fraktskador på varan vid leverans, ansvarar du för att rapportera dessa på fraktbolagets fraktsedel/handdator innan du skrivit under denna.

Dolda skador som inte syns för att emballaget varit helt, skall rapporteras in till oss via telefon eller e-mail inom 5 arbetsdagar ifrån det att du mottog varan, så att vi skall ha en chans att meddela fraktbolaget detta.

Du kan med fördel e-maila oss bilder på den skadade produkten/emballaget.

Spara alltid emballaget om produkten skulle visa sig vara skadad, det kan behöva besiktigas vid handläggningen av skadeärendet.

Reklamationer/Återköp särskilda fall

Har du som privatperson fått en skadad eller felaktig produkt ifrån Hemmadirekt.se så skall du reklamera den snarast inom 2 månader från att du borde eller har upptäckt problemet.

Som företagare skall du reklamera varan snabbast möjligt efter att du mottagit den.

Du som kund ansvarar för att den felaktiga produkten skall monteras ned i den mån det går, detta för att underlätta returen.

Garanti

Garantin på produkter köpta hos Hemmadirekt.se gäller endast fabrikationsfel. Vid fall där kund själv modifierat varan eller ändrat dess utseende kommer garantin inte att täcka eventuella skador.

Hemmadirekt.se ansvarar inte för skador som skett vid felaktig montering av produkter, med fellevererade produkter, eller vid användande av olämpliga verktyg.

Kvitto på köp är kundens garantibevis.

Montering

Hemmadirekt, eller dess leverantörer står inte för montering av levererade varor. Hemmadirekt.se ansvarar inte för skador som skett vid felaktig montering av produkter, med fellevererade produkter, eller vid användande av olämpliga verktyg.

Emballage

Hemmadirekt.se ombesörjer inte bortforsling av emballage samt lastpallar, det tillfaller alltid kunden.